Profil: Kim Ki-duk

Narodil sa 20. 12. 1960 v Bonghwe v Južnej Kórei. Ako deväťročný sa presťahoval s rodičmi do Soulu. Päť rokov strávil v armáde. Dva roky sa pripravoval na dráhu kňaza, ale v roku 1990 odišiel do Paríža, kde sa dva roky živil predajom vlastných obrazov. V roku 1993 získal cenu za najlepší scenár od Inštitútu na výučbu písania scenárov za A Painter and a Criminal Condemned to Death. Po ďalších dvoch cenách za scenár v roku 1996 debutoval ako režisér. O dva roky neskôr zaznamenal prvý medzinárodný úspech s filmom Vtáčia klietka, ktorý bol uvedený napríklad na filmových festivaloch v Berlíne, Moskve a Montreale. Dnes je Kim Ki-duk najznámejším súčasným kórejským režisérom uznávaným na celom svete kvôli výtvarnému cíteniu a výpovediam svojich filmov, ktoré sú nadčasové a internacionálne natoľko, že by sa mohli odohrávať kdekoľvek. Na druhej strane, svojím častým surovým a otvoreným zobrazovaním reálií (ktoré však už vo väčšine jeho posledných filmov – Jar, leto, jeseň, zima… a jar, 3-iron, Luk – absentuje) si našiel celý rad odporcov. V roku 2002 bola na MFF Karlovy Vary uvedená retrospektíva jeho filmov s názvom Kim Ki-duk – výrazný talent nového kórejského filmu.

Ostrov

Seom, Južná Kórea, 2000, 92 min.
Scenár, réžia a výprava: Kim Ki-duk
Kamera: Hwang So-sik
Hudba: Čon Sang-jun
Strih: Kjong Min-ho
Zvuk: I Sung-čol
Hrajú: So Čong (Hui-džin)⍮ Kim Ju-sok (Hjon-sik)⍮ Pak Song-hui (Un-a)⍮ Čo Če-hjon (pasák Mang-či)⍮ Čang Hang-son (muž stredného veku) a ďalší

Mimo civilizácie sa nachádza ostrov, kam muži chodia na rybačku a niektorí aj za ukojením sexuálnej túžby. Mladá žena Hui-džin ich na loďke prepraví k ich rôznofarebným dreveným chatkám, postaveným priamo na vode. Niektorí si na víkend privezú partnerky už z mesta, iní využijú služby prostitútok, ktoré je možné si nechať „doručiť“ motorovým člnom. Niektorí sa obrátia na Hui-džin. Jedného dňa príde na ostrov bývalý policajt Hjon-sik, ktorý má na svedomí vraždu svojej ženy. Hui-džin sa zdá, akoby nový návštevník ostrova úplne stratil záujem o okolitý svet. Hjon-sik sa po dlhom trápení rozhodne zabiť, no Hui-džin mu v tom zabráni. Táto príhoda je začiatkom podivného vzťahu, ktorý medzi touto dvojicou vznikne…

Ocenenia:
2001: Zlatý havran – Bruselský medzinárodný festival fantastických filmov
Zvláštna cena poroty (Kim Ki-duk) a Cena pre najlepšiu herečku (So Čong) – MFF Fantasporto, Porto

Skutočná fikcia

Sildže sanghwang, Južná Kórea, 2000, far. 85 min.
Réžia: Kim Ki-duk
Scenár: Kim Ki-duk
Kamera : Kim Ki-duk
Hudba: Jeon Sang-yoon
Strih: Kyung Min-ho
Hrajú: Kim Jin-a, Son Min-suk, Joo Jin-mo

Experimentálny film nakrútený pomocou desiatich kamier v priebehu 200 minút. Film tvorí dvanásť sekvencií na tému poníženia, násilia a sily k odplate. Pouličný kreslič, ktorého neustále sleduje dievča s videokamerou, postupne oslobodzuje svoje skryté emócie. Sled výjavov, ktorý sa začína a končí v parku, kde hrdina kreslí portréty okoloidúcich, predstavuje rôzne situácie a modely správania. Hľadanie vnútorných podnetov a citov postupne stiera hranice medzi skutočnosťou a predstavou. Mesto na začiatku i v závere filmu ej stále to isté, navždy sa však zmenilo vedomie hlavnej postavy.
„Filmy nemenia realitu, ale skôr stav vedomia ľudského jedinca,“ tvrdí režisér.

Samaritánka

Samaria, Južná Kórea, 2004, 95 min.
Scenár, réžia a strih: Kim Ki-duk
Hudba: Park Ji
Kamera: Sung Sang-jae
Hrajú: Han Yeo-reum (Yeo-jin), Seo Min-jung (Jae-young), Lee Uhl (Yeong-ki)

Detská prostitúcia a smutný detektív ako zámienka pre úvahu Kim Ki-duka na tému utrpenia a vykúpenia.
Dve soulské stredoškoláčky si zarábajú peniaze na cestu do Európy zvláštnym spôsobom: Jae-young sa prostituuje a Yeo-jin jej pomáha hľadať zákazníkov. Dievčatá na tom nevidia nič zvláštne. Jedného dňa sa však Jae-young smrteľne zraní. Kamarátka ju sama donesie do nemocnice a neskôr sa rozhodne ponúkať svoje telo jej klientom, ale s prekvapujúcim zámerom, ktorého cieľom je vykúpenie. K ďalšiemu zlomu v tomto na režiséra netradične komornom príbehu dojde, keď otec dievčaťa, povolaním detektív, náhodou zistí, čo robí jeho dcéra po škole. Rozprávanie je rozdelené na tri časti a má veľmi silné náboženské konotácie.
Kim Ki-duk v tomto filme necháva veľa priestoru pre diváka, aby si domyslel súvislosti. Otvára pomerne široké pole pre interpretácie a svoje postavy veľmi precízne psychologizuje. Vo filme dominuje zvláštna nálada, podporovaná lyrickou hudbou a atmosférou kórejskej jesene.

Ocenenia:
2004: Strieborný berlínsky medveď za najlepšiu réžiu – MFF Berlín

3-iron

Bin-jip, Južná Kórea-Japonsko, 2004, 90 min.
Scenár, réžia a strih: Kim Ki-duk
Hudba: Slvian
Kamera: Jang Seung-back
Hrajú: Lee Seung-yeon, Jae Hee, Kwon Hyuk-ho, Ju Jin-mo

Na Kim Ki-duka nezvyčajne komorný príbeh o hľadaní a potrebe lásky, jej strate a znovuobjavení.
Film dostal názov podľa menej používanej golfovej palice, ktorá je paralelou k opustenému človekovi či prázdnemu domu (čo je i presný preklad originálneho kórejského názvu Bin-jip). Režisér, uznávaný vo svete kvôli svojmu výtvarnému cíteniu a univerzálnym výpovediam svojich filmov, v tomto komornom príbehu rozpráva o mladíkovi, ktorý býva v opustených bytoch až do návratu ich majiteľa. Správa sa tam ako doma a pri odchode vždy uprace. Jedného dňa však vojde do domu, ktorý nie je taký prázdny ako očakával…
„Všetci sme prázdne domy, čakáme na niekoho, kto otvorí zámok a oslobodí nás. Jedného dňa sa moje želanie splní. Príde človek sťa duch a zoberie ma z môjho väzenia. A ja ho budem nasledovať bez pochybností, námietok… až kým nenájdem svoj nový osud…“, povedal režisér.

Ocenenia:
2004: Zvláštna cena za réžiu Strieborný lev a Cena FIPRESCI na MFF v Benátkach
hlavná cena Zlatý klas na MFF vo Valladolide
Grand Prix FIPRESCI za najlepší film roku.

Luk

Hwal, Južná Kórea-Japonsko, 2005, 90 min.
Scenár, réžia a strih: Kim Ki-duk
Kamera: Jang Seung-beck
Hudba: Kang Eunil
Výtvarník: Kim Hyun-ju
Hrajú: Jeong Sung-hwan (starý muž), Han Yeo-reum (dievča), Seo Ji-seok (študent), Jeon Gook-hwan (študentov otec)

Od roku 1996 už dvanásty Kim Ki-dukov film, elegicky ladené podobenstvo, rozpráva poetický príbeh neskorej lásky šesťdesiatročného muža, ktorý žije na lodi kotviacej na otvorenom mori. Spoločníčkou mlčanlivého lodníka, a tiež vynikajúceho lukostrelca, je pôvabná šestnásťročná dievčina, ktorú ako dieťa našiel, vychoval a veľmi si ju obľúbil. Trpezlivo odpočítava dni, ktoré zostávajú k dátumu jej sedemnástin, kedy chystá svadbu. Ich kľudné, pomaly plynúce súžitie oddelené od civilizácie občas narušujú votrelci z pevniny, ktorých láka rybolov. Až raz zavíta na starú, pomaľovanú loď sympatický mladík, ktorý padne dievčine do oka.
Pre starého muža, vyznávajúceho archaické rituály, má významnú funkciu luk. Nielen ako rýchla a presná zbraň, ale slúži mu i na veštenie budúcnosti alebo ako hudobný nástroj. Luk s ostrými šípy je zástupným symbolom jeho sily i mužstva