Harold a Maude

Harold and Maude, 1971, far., 92 min

Milostný príbeh dvadsaťročného Harolda, posadnutého smrťou a skoro osemdesiat-ročnej Maude, vychutnávajúcej…

premiéra SR: 9.09.2010

Harold a Maude

Harold and Maude


1971, far., 92 min


Monopol: do 13.01.2015


Réžia: Hal Ashby



Strih: William A. Sawyer, Edward Warschilka


Kamera: John Alonzo


Hudba: Cat Stevens (piesne)

O filme

Milostný príbeh dvadsaťročného Harolda, posadnutého smrťou a skoro osemdesiat-ročnej Maude, vychutnávajúcej si život plnými dúškami, nie je celkom bežný námet na hollywoodský film, ale začiatok 70. rokov tiež nebola bežná doba. Búrliváctvo predchádzajúcej dekády síce pomaly odznievalo, ale v ľuďoch, ktorí mali čo povedať do filmovej výroby, ho stále ešte dosť ostalo.

Harold má v živote jasno, možno až príliš. Je mladý, nechutne bohatý a môže mať, čo si zachce. Voľný čas, ktorého má požehnane, trávi návštevami pohrebov, ktoré ho neodolatelne priťahujú. So svojou spoločensky vyťaženou matkou žije v obrovskej rezidencii, kde se mu darí unikať jej prehnanej starostlivosti. Jeho obľúbenou hrou je predstieranie samovrážd. Prejavuje pri tom veľkú vynaliezavosť a matku to veľmi rozčuľuje a rozhodne se Haroldovu podivnú zachmúrenosť vyriešiť organizovaním jeho milostného života a drahými darmi. Nápadníčky však pred mladíkovými kúskami unikajú a luxusný jaguár skončí prerobený na pohrebné auto. Maude žije v železničnom vagóne plnom najrôznejších hlúpostí, nestará se, čo bude zajtra a neznáša autoritu v akejkoľvek (najmä uniformovanej) podobe. Potrebuje auto? Vezme si ho. Tak se zoznámi s Haroldom, ktorému ponúkne, že ho zvezie v jeho vlastom vozidle. Ich vzťah je krátky, intenzívny a absolútne úprimný.

Študent filmovej fakulty Kalifornskej univerzity v Los Angeles Colin Higgins si privyrábal ako čistič bazénov a medzi jeho zákazníkov patril aj producent Edward Lewis, ktorého ženu Higginsova absolventská práca okúzlila. Jej zásluhou tiež skončila v Paramounte, v spoločnosti, ktorej vtedajše vedenie patrilo v Hollywoode k nejprogresívnejším. Higgins svoj scenár predal s tým, že bude aj režírovať, ale Paramount zasa natoľko nemienil riskovať. A tak do hry vstúpil Hal Ashby, režisérsky novic, ale súčasne filmársky veterán s jasnou víziou. Ashby patril k hollywoodským rebelom a Higginsova predloha vyhovovala jeho životnej filozofiI. Nebol to žiaden režisérsky kúzelník, ale tvorca, ktorý vedel, že základom dobrého filmu je okrem kvalitného scenára predovšetkým casting a vedenie hercov a v tom bol nesporný majster.
Medzi dovtedy len málo známym Budom Cortom a uznávanou javiskovou veteránkou (a držitelkou Oscara za postavu výstrednej susedky v Polanského Rosemary má dieťatko) Ruth Gordonovou je napriek rozdielnemu hereckému prístupu zjavná „chémia", prispievajúca k ich neodolatelne bezprostredným výkonom. Režisérova presná práca s hercami sa však týka celého súboru, vrátane epizód.

Hal Ashby sa uchytil pri filme, keď dostal prácu v rozmnožovni štúdia Universal. Vyučil se strihačom a v polovici 60. rokov sa osamostatnil. Jeho tvorba, akokoľvek je v námetoch rozmanitá, sa sústredí na jednoduché ľudské osudy, vykreslené s dôrazom na hereckú akciu. Ashby dokázal evokovať potrebnú atmosféru a často svoje postavy staval do čierno-humorných situácií. Vo väčšine svojich diel sa v epizódkach objavil aj pred kamerou. Počas života sa nedočkal zaslúženého uznania, napriek tomu, že štyri z jeho filmov boli prijaté do súťaže prestížneho festivalu v Cannes (Posledná eskorta, Cesta za slávou, Návrat domov, Bol jsem pri tom). Jedenkrát bol nominovaný na Oscara za réžiu (Návrat domov).

Filmografia:
The Landlord, 1970 – TV, Harold and Maude, 1971, The Last Detail, 1973 – TV, Shampoo, 1975 – TV, Bound for Glory, 1976, Coming Home, 1978, Being There, 1979, Second-Hand Hearts (1981), Lookin‘ to Get Out (1982), dok. Rolling Stones – Let’s Spend the Night Together (1982), dok. Solo Trans (1983), The Slugger’s Wife (1985 ), 8 Million Ways to Die (1986)



Hrajú

Ruth Gordon (Maude), Bud Cort (Harold Chasen), Vivian Pickles (paní Chasen), Cyril Cusack (Glaucus), Charles Tyner (strýko Victor), Ellen Geer (Sunshine Doré), Eric Christmas (kňaz), Hal Ashby a ďalší



Ocenenia

  • Hlavná cena Zlatý klas – MFF vo Valladolide 1974
  • nominácie na Zlatý glóbus v kategóriách najlepší herec a herečka v muzikáli/komédii