Dnes je 22.November 2017, meniny má Cecília, zajtra Klement

Katalóg filmov

Katalóg filmov
JIMMY P.

JIMMY P.

Jimmy P (Psychotherapy of a Plains Indian), Francúzsko / USA, , far., 117 min

Premiéra SR:

02.10.2014

Monopol:

áno

Réžia:

Arnaud Desplechin  

Scenár:

Arnaud Desplechin, Julie Peyr, Kent Jones  

Kamera:

Stéphane Fontaine 

Strih:

Laurecne Briaud

Hudba:

Howard Shore  

Hrajú:

Benicio Del Toro
Mathieu Amalric
Gina McKee a ďalší.

O filme

Distribúciu filmu finančne podporil Audiovizuálny fond

Epický príbeh o pekle vojny, o indiánoch a o sile priateľstva z dielne úspešného francúzskeho režiséra Arnauda Desplechina.  Režisér, ktorý sa doteraz pohyboval na hrane dokumentárneho filmu a fikcie si zatiaľ vždy vyberal si projekty, ktoré boli  po scenáristickej i hereckej stránke výzvami. Tentokrát prichádza so svojim prvým „americkým“ filmom.  Jeho dvorný herec Mathieu Amalric tu hrá psychoanalytika, ktorý sa snaží pomôcť americkému indiánovi (Benicio Del Toro) s jeho psychologickou traumou z vojny.  Zvláštny, no na skutočnej udalosti založený príbeh sa odohral po skončení druhej svetovej vojny a inšpiráciou pre tvorcov bola práca etnológa  a psychoanalytika Georgesa Devereuxa. Na ranči Browning v štáte Montana žije Jimmy Picard z kmeňa Čiernonožcov so svojou rodinou. Vrátil sa z vojny vo Francúzsku a priniesol si mučivé bolesti hlavy a náhle straty zraku a sluchu. Ako veterána ho odporučia na pokrokovú kliniku v Kansase, ale keďže ani tam neobjavia žiadne zrejmé fyziologické príčiny, prehlásia ho za schizofrenika. Vynikajúci rumunský antropológ  zaoberajúci sa psychoanalýzou sa podujme na preskúmanie koreňov Picardovho správania a myslenia. Deveraux žil kedysi s kmeňom Mohave, naučil sa ich jazyk a históriu a jeho záujem o Jimmyho je prirodzený. Podrobí ho freudovskej psychoanalýze. Tento príbeh je založený na skutočnom prípade zaznamenanom v knihe Georgesa Devereuxa Reality and Dream.

Režisér o filme: “Po mojich predchádzajúcich filmoch, kde som sa zaoberal postavami, ktoré pochádzali z jedného prostredia som zatúžil po niečo inom. Hlavnou líniou filmu Jimmy P. je priateľstvo medzi židovským chlapíkom a americkým Indiánom – medzi dvoma rôznymi ľuďmi z rôznych svetov. Povedal som si, že už som možno zrelý na to, aby som dokázal takýto predmet spracovať. (…) Táto téma ma dojíma, takže som musel byť veľmi pokorný a opatrný. Na ich stretnutí je rozhodne niečo dojímavé, a tým je fakt, že Devereux práve prežil holokaust a Jimmy etnocídu. No nehovoria o tom. Devereux sa vždy snažil ujsť pred identitou, nechcel mať žiadnu. Hovorieval: “nechcem byť Žid, nechcem byť Maďar, nechcem byť Rumun, nechcem byť dokonca ani Francúz,  nechcem byť nič.” Takže práve táto myšlienka odmietnutia akejkoľvek asimilácie v nejakej identite, no zároveň myšlienka rešpektovania identity druhých bola pre mňa hybnou silou – čosi ako definícia priateľstva na tej najhlbšej úrovni.”

Režisér

ARNAUD DESPLECHIN

Po štúdiu na parížskej filmovej škole IDHEC spolupracoval ako kameraman a scenárista na krátkych filmoch svojich kolegov – Eric Rochant, Eric Barbier či Patrick Grandperret. V roku 1990 samostatne zrežíroval krátkometrážny hraný film  La vie des morts (Život mŕtvych) a získal zaň cenu Jeana Viga pre najlepší debut. Potom prišiel úspešný titul film La Sentinelle (Stráž) a aj jeho celovečerný film z prostredia mladých intelektuálov Comment je me suis disputé (ma vie sexuelle) / Učený spor  (alebo Môj pohlavný život) z r. 1996 mu zaistil významné postavenie medzi súčasnými francúzskymi filmármi. V tvorbe pokračoval drámou Esther Kahn (2000) nakrútenou v angličtine podľa románu Arthura Symonsa o židovskej herečke žijúcej v Londýne koncom 19. storočia. Francúzska kritika ho označila za film roku 2000. Za Králi a kráľovná (Rois et reine, 2004), získal Desplechinov obľúbený herec Mathieu Amalric Cézara. Komorné filmy Arnauda Desplechina miešajú tragiku s komikou. Pre svoju poetiku a dôraz na dialógy jeho diela často prirovnávajú k filmom Erica Rohmera.

Ocenenia

Nominácia na Zlatú palmu MFF Cannes 2013.

Filmové premíéry