Len nijaké mená.

Sme na začiatku sedemdesiatych rokov a oni dvaja nesú zreteľné stopy spoločenských a kultúrnych pohybov predchádzajúceho desaťročia. Atmosféra búrlivých čias, ktoré sa práve skončili, poznačila tak dvadsaťročnú Francúzsku Jeanne, ako aj štyridsaťpäťročného Američana Paula, ibaže odlišným spôsobom. Na nej si najskôr všimneme minisukňu a široký klobúk; keď sa k tomu vzápätí pridá detsky naivný a zároveň vyzývavý výraz tváre, uvoľnené a pritom rozhodné pohyby, už ani nemusíme čakať na prvé prejavy jej sexuálnej neviazanosti, aby sme v nej rozpoznali jednu z tých, čo dospievali v ideológii beatu, lásky a kvetov. On má postavu a prejavy bývalého boxera. Aj v jeho správaní je otvorenosť, tá však uňho skoro okamžite prechádza do drsnej a zraňujúcej priamočiarosti. Je zrejmé, že koniec šesťdesiatych rokov ho obral o všetky ilúzie a zbavil akýchkoľvek sklonov poetizovať svoje miesto vo svete. V jeho minulosti je okrem neúspešného pokusu o kariéru boxera rad ďalších neúspechov: neuspel ako herec, ako hudobník, ako novinár i ako revolucionár v Južnej Amerike. Navyše tento unavený, prehrami poznačený muž nedávno prišiel o ženu. Jej nevysvetliteľná samovražda v ňom zanechala pocit, že zlyhal ešte aj v pokuse pochopiť bytosť, ktorú miloval. Po tom všetkom v ňom ostala nepoľavujúca bolesť, vedomie prázdnoty, tupé zúfalstvo človeka, ktorý sa už nemá čoho chytiť a nevidí dôvod, aby sa pokúsil o nový začiatok. Jeho rezignácia je dôsledná. Taká dôsledná, že sa prejavuje vzdorom a agresivitou. Má zvesenú hlavu, jeho gestá prezrádzajú únavu, cítime však, že je v ňom stále prítomná zloba. Zloba proti celému svetu, proti sebe samému, proti každému, kto by v ňom chcel prebudiť nádeje na nový život. Začiatok sedemdesiatych rokov našiel tohto muža v stave, kde ho minulosť pripravila o akúkoľvek budúcnosť. Paul sa s urputnosťou starého boxera drží prítomnosti. Čírou náhodou sa v jednom parížskom byte, ponúknutom na prenájom, stretne s neznámou mladou ženou a po chvíli sa bez jediného slova či gesta nežnosti sexuálne zblížia. Keď sa tu začnú stretávať, bude trvať na tom, aby si nikdy nepovedali svoje mená. Jeden pre druhého musia ostať neznámymi bytosťami, bez mien, bez minulosti, bez prísľubu budúcnosti. Jeanne sa nikdy nedozvie, kto bol ten Američan, ktorý jej tak brutálne pripomínal bezprostrednú prítomnosť jej i svojho tela.

Jeanne a Paul. Maria Schneiderová a Marlon Brando. Film, ktorý obnažil telá, aby mohol ukázať otvorené rany na ľudskej duši.

Je tu však aj niekto tretí a z dnešného odstupu si môžeme jasnejšie uvedomiť jeho zvláštnu úlohu, ktorá sa vôbec neobmedzuje na úlohu naivného a klamaného milenca. Je tu Tom, ktorý Jeanne nežne miluje, ktorý sa zaujíma o podrobnosti z jej detstva, ktorý sa rozhodol urobiť o nej film, ktorý chce, aby z ich stretnutí a jej spomienok vznikol film nazvaný Portrét dievčaťa. Je tu mladý, romanticky založený muž, ktorý ju požiada o ruku. Do filmu o zúfalom odmietaní lásky, minulosti a budúcnosti vložil Bertolucci scény z nakrúcania filmu o dievčati, ktoré spomína na detské roky v rodičovskom dome, listuje v starých zošitoch, prijíma návrh na sobáš a dáva si šiť svadobné šaty. Akoby chcel k bezútešnej a zraňujúcej hre tiel nájsť kontrapunkt v nežných bláznovstvách milujúceho režiséra (asi to nie je náhoda, že Toma hrá Truffautov obľúbený herec Jean-Pierre Léaud).

Možno je Jeannina budúcnosť po boku Toma alebo niekoho podobného. Možno sa vydá a šťastne vojde do nového obdobia svojho života. Možno z nej bude manželka, ktorá sa stará o domácnosť a pozorne si vyberá z katalógov obchodných domov. No ešte predtým bude v nádhernej, krutej i komickej scéne tancovať tango s Američanom, ktorého meno nepozná. Posledné tango.

Miroslav Marcelli
autor je filozof

Posledné tango v Paríži

Posledné tango v Paríži

L’ultimo tango a Parigi, Francúzsko / Taliansko, 1973, far., 129 min
Réžia: Bernardo Bertolucci Scenár: Bernardo Bertolucci, Franco Arcalli Kamera: Vittorio Storaro Strih: Franco Arcalli Hudba: Gato Barbieri Hrajú: Marlon Brando (Paul), Maria Schneider (Jeanne), Jean-Pierre Léaud (Tom), Massimo Girotti (Marcel), Maria Michi (Rosina matka), Veronica Lazare (Rosa), Catherine Allegret (Catherine)