Panna Zázračnica

Panna Zázračnica, 1966, čiernobiely., 93 min

Sny, predstavy a skutočnosť slovenskej metropoly počas vojny v obrazovej a myšlienkovej štylizácii surrealistickej…

Panna Zázračnica

Panna Zázračnica


1966, čiernobiely., 93 min


Réžia: Štefan Uher



Strih: Maximilián Remeň


Kamera: Stanislav Szomolányi


Hudba: Ilja Zeljenka

O filme

Sny, predstavy a skutočnosť slovenskej metropoly počas vojny v obrazovej a myšlienkovej štylizácii surrealistickej „rozprávky“ podľa Tatarkovej literárnej predlohy z r. 1945. Cez množstvo symbolov, narážok a inotajov je zobrazený postoj skupiny mladých nadrealistov voči dusnému ovzdušiu dejinnej kataklizmy, od ktorej sa dištancovali orientáciou na hľadanie výlučných zdrojov tvorby. Stelesňuje ich Anabella ako symbol krásy, duchovného dobrodružstva a ideálu. Tajomná múza vstupuje excentrickým mladým básnikom a maliarom do života a tvorivého azylu, aby pre nich navždy zostala túžbou, predstavou a snom. Sama sa vznešeného údelu múzy vzdáva, aby si zachránila život po boku muža s istotou sa pohybujúceho na zemi i vo vlastnom vnútri – tiež „tvorcu“: objednávkového remeselníka. Jej ľudský osud je elitnej skupine ľahostajný: chcú sa inšpirovať, vzrušovať, nie vyrušovať skutočnosťou, ktorá páli. Nekonvenčne komponovaný film o slobode a poslaní umenia, o tvorbe a rutinérstve, o liečivej a tvorivej sile ľudských vzťahov (najmä v období totálnej deštrukcie zvonka) je priekopníckym experimentom, ktorý však nenašiel výraz pre hodnoty surrealizmu a zostal bez nasledovníkov. Svet filmu je rozdelený na tri zóny: Anabellinu objektívnu, Tristanovu surrealistickú a Havranovu s jeho „extrémom angažovaného netalentu“ (v túžbe spoločensky sa osvedčiť robí sochu akejsi politickej celebrity), pričom Anabelle sa prieči surrealistické žonglérstvo aj príčinlivý amaterizmus.



Hrajú

Jolanta Umecká (Anabella - Eva Rysová), Ladislav Mrkvička (Tristan), Otakar Janda (Havran - Ivan Rajniak), Rudolf Thrún (Rafaj), Štefan Bobota (Vilo - Slavo Záhradník), Karol Béla (Gallo - Leopold Haverl), František Kudláč (Mrož), Eduard Bindas (prokurista) a ďalší.



Ocenenia

  • Igric 1966 – Štefan Uher za réžiu, Dominik Tatarka za scenár, Ilja Zeljenka za hudbu.
na stiahnutie: