
AMÉLIA Z MONTMARTRU PO 20 ROKOCH OPÄŤ V SLOVENSKÝCH KINÁCH
Film plný pestrých farieb, poézie, humoru a najmä lásky o čašníčke z Montmartru, ktorá sa rozhodne konať dobro, ktorému nie je možné odolať. Kultový liek na zlú náladu po dvadsiatich rokoch znovu v kinách.
Synopsa
31. augusta 1997 o 4. hodine ráno dostala Amélia nápad. Musí za každú cenu nájsť dávneho majiteľa škatuľky spomienok, ktorú náhodou našla vo svojom byte, a poklad mu vrátiť. Ak to ocení, je rozhodnuté. Amélia začne zasahovať iným ľuďom do života. Ak nie, tak nič. Kultovú romantickú komédiu o nesmelej Parížanke s láskavým srdcom milujú vďaka jej hravosti a pôvabu milióny divákov po celom svete. Film o drobných, ale o to dôležitejších radostiach, ktorý získal množstvo prestížnych filmových ocenení, ani po 20 rokoch od premiéry nestratil nič zo svojho šarmu a vracia sa do slovenských kín.
Biografia režiséra
Jean-Pierre Jeunet (3. 9. 1953, Roanne, Francúzsko) – k filmovej tvorbe sa dostal cez lásku k animovaným filmom a komiksom. Rozhodujúcim momentom bolo jeho stretnutie s výtvarníkom Marcom Carom na festivale animovaných filmov v Annecy. Spolupracovali spolu až do Votrelca: Vzkriesenie. Jeunetov celovečerný debut Delikatesy (1991) o mäsiarovi, ktorý svojráznym spôsobom rieši nedostatok surovín, mal úspech u divákov aj kritikov. Rovnako ako nasledujúce Mesto stratených detí (1995) o bláznivom vedcovi, ktorý kradol deťom ich sny. Po štvrtom pokračovaní votreleckej série Votrelec: Vzkriesenie (1997) sa Jeunet vrátil do Francúzska, aby nakrútil divákmi milovanú Améliu z Montmartru (2001). Nasledovali ľúbostný príbeh z 1. svetovej vojny Príliš dlhé zásnuby (2004), kriminálna komédia Galimatiáš (2009), príbeh 10-ročného génia z Montany Extravagantná cesta mladého a úžasného T. S. Spiveta (2015) a tohtoročná novinka BigBug (2022) – sci-fi komédia z roku 2045, ktorá je dostupná na Netflixe.
Filmy
1991: Delikatesy (Delicatessen), 1995: Mesto stratených detí (La Cité des enfants perdus), 1997: Votrelec: Vzkriesenie (Alien: Resurrection), 2001: Amélia z Montmartru (Le fabuleux destin d’Amélie Poulain), 2004: Príliš dlhé zásnuby (Un long dimanche de fiançaille), 2009: Galimatiáš (Mic Macs à Tire-Larigot), 2013: L’Extravagant voyage du jeune et prodigieux T. S. Spivet (Extravagantná cesta mladého a úžasného T. S. Spiveta), 2015: Casanova (TV film), 2022: BigBug.
Vybrané ocenenia
2001: Krištáľový glóbus – MFF Karlovy Vary; Cena divákov – MFF Chicago; európsky film, režisér, kameraman a Cena divákov pre najlepšieho európskeho režiséra – Európske filmové ceny; 2002: najlepší film, réžia, pôvodná hudba, výprava (Aline Bonetto) – francúzske filmové ceny César; najlepší pôvodný scenár a najlepšía výprava (Aline Bonetto) – Ceny BAFTA; nominácie na Oscara za najlepší scenár, výpravu/dekorácie (Aline Bonetto, Marie-Laure Valla), kameru, zvuk (Vincent Arnardi, Guillaume Leriche, Jean Umansky) a najlepší cudzojazyčný film; najlepší zahraničný film – Český lev.
Z rozhovoru s režisérom
Odkiaľ prišiel nápad na príbeh o dievčati, ktoré „dáva do poriadku cudzie životy“?
Je to trošku komplikovanejšie. V Amélii je asi päť alebo šesť námetov na celé filmy. Celé mesiace som tápal v tom, ako tie malé príbehy prepojiť, a už som z toho začínal byť zúfalý. A potom – neviem, ako sa to vlastne stalo – mi ako dar z nebies do príbehu vpadla Amélia a všetko som zrazu videl úplne jasne. Nikdy predtým sa mi tak ľahko nepísalo. (Elizabeth Cornerová: „Potřebuju se do filmu zamilovat“ – Cinema 10/2001, s. 79)