Muž z Londýna
A Londoni férfi, 2007, čiernobiely., 140 min
Hlavnou postavou je výhybkár Maloin, pracujúci vo francúzskom prístave. V jednu noc sa stane náhodným svedkom vraždy.…
premiéra SR: 9.09.2010
Muž z Londýna
A Londoni férfi
2007, čiernobiely., 140 min
Monopol: do 30.06.2015
Réžia: Béla Tarr, (spoluréžia) Ágnes Hranitzky
Scenár: László Krasznahorkai, Béla Tarr
Strih: Ágnes Hranitzky
Kamera: Fred Kelemen
Hudba: Mihály Víg
O filme
Hlavnou postavou je výhybkár Maloin, pracujúci vo francúzskom prístave. V jednu noc sa stane náhodným svedkom vraždy. Z miesta činu odnesie kufor plný britských bankoviek, ktoré by mu azda pomohli vymaniť sa z podmienok, v ktorých s rodinou žije. Zbavuje dcéru ponižujúceho zamestnania a dopraje jej materiálne uspokojenie. Medzitým do mesta príde policajný inšpektor pátrať po stopách zločinu…
Zápletkou a čiastočne výtvarným poňatím pripomína Muž z Londýna noirový cyklus. Maloin je človek, ktorý sa odcudzil spoločenskému prostrediu, z ktorého túži uniknúť. Využíva k tomu cynické prostriedky, ktoré mu tento svet ponúka, bez toho, aby sa s nimi osobne ztotožnil – spoluúčasť na zločine a jeho následné utajovanie. Rozpor medzi morálnym postojom a jednaním, živeným ilúziou o lepšej existencii, vyústi nakoniec do ešte hlbšej ľudskej degradácie. Priestory ponorené do tmy, zneisťujúca hmla, či krajina kropená dažďom tvorí neoddeliteľnú súčasť filmových fikcií ako u Bélu Tarra, tak i v noirovom cykle. Tarr však pracuje výhradne s dlhými zábermi, ktorých neustály pohyb vyjadruje ústrednú ideu filmu: ľudský život nespeje kontinuálne k svojmu zmysluplnému zavŕšeniu, ale prepadá sa špirálovito do stále nižších poschodí pozemskej existencie.
Muž z Londýna je príbeh o túžbe, o ľudskom nezničiteľnom úsilí po slobodnom a šťastnom živote, o ilúziách, ktoré sa nikdy neuskutočnili, o veciach, ktoré nám všetkým dávajú energiu pokračovať v živote, ísť večer spať a nasledujúci deň opäť vstať. Maloinov príbeh je aj naším príbehom. Nás všetkých, ktorí pochybujú a sú schopní pochybovať o svojej obyčajnej banálnej existencii.
Béla Tarr začal nakrúcať filmy na 8mm amatérsku kameru, keď mal šestnásť rokov. S finančnou pomocou Štúdia Bélu Balázsa, ktoré v ňom rozpoznalo osobitý talent, dokončil svoj prvý celovečerný film Rodinný krb. Spojenie dokumentaristického štýlu (reály, neherci, ručná kamera) s fikciou, kritický pohľad na sociálne podmienky v krajine, Tarra priblížilo k tzv. budapeštianskej škole 70. rokov. V jeho poňatí však strohý realizmus ustupuje odkrytiu hlbších psychických síl a duchovných postojov, ktoré riadia ľudské konanie v spoločnosti. Podobne postupoval i v nasledujúcich filmeoch Outsider a Panelové vzťahy. Počínajúc Jesenným almanachom smeruje Tarrov filmový výraz od zobrazenia konkrétneho sveta k stále vetšej abstrakcii s ústrednou témou plynutia času, ktoré je vyjadrované cez výstavbu dlhého záberu. Jeho kruhovitý pohyb podčiarkuje ideu večného návratu, ktorým postavy prechádzajú, a jeho formálna neuzavretosť naznačuje nemožnosť životného naplnenia. Tieto postupy vrcholia v troch filmoch, nakrútených podľa literárnych predlôh Lászlóa Krasnahorkaia: Zatratenie, Satanské tango a Werckmeistrove harmónie. Najnovší Muž z Londýna rozvíja ďalej možnosti filmového minimalizmu v zmysle redukcie postáv a motívov, odklonu od hovoreného slova, či neutrálnosti prostredia. V súčasnosti Tarr pracuje na svojom údajne poslednom filme Turínsky kôň.
Filmografia (výber):
Családi tüzfészek (Rodinný krb, 1979), Szabadgyalog (Outsider, 1980), Panelkapcsolat (Panelové vzťahy, 1982), Öszi almanach (Jesenný almanach, 1984), Kárhozat (Zatratenie, 1988), Sátántangó (Satanské tango, 1994), Werckmeistrove harmónie (Werckmeister harmóniák, 2000), Muž z Londýna (2007)
Hrajú
Miroslav Krobot (Maloin), Tilda Swinton (Camélia Maloin), Erika Bók (Henriette), János Derzsi (Brown), Ági Szirtés (pani Brown), István Lenárt (inšpektor Morrison), Gyula Pauer (majiteľ hotelq), Kati Lázár (obchodnáčka) a ďalší