Projekt 100 – 2006
Prehliadka filmov PROJEKT 100 mieri aj tento rok ku svojim filmovým fanúšikom.
Dvanáste pokračovanie najväčšieho nekomerčného filmového podujatia na Slovensku – PROJEKT 100 – je putovnou prehliadkou desiatich tzv. „kultových“ filmov vo vybraných filmových kluboch a kinách na území celého Slovenska. Tento veľmi originálny spôsob distribúcie a premiérového nasadenia novo zakúpených filmov si kladie za cieľ nielen obohatiť slovenskú distribúciu o tituly, ktoré zaraďujeme do „Zlatého fondu svetovej kinematografie“, ale posilňuje tiež vplyv umeleckého filmu na stále sa zužujúci okruh jeho záujemcov.
Každý rok sa do prehliadky PROJEKT 100 zapojí vyše štyridsať filmových klubov a artkín, ktoré po dobu trvania PROJEKT-u (3 mesiace) ponúkajú svojim filmovým fanúšikom to najlepšie, čo sa zrodilo vo svetovej kinematografii. Nie vždy ide len o staršie tituly. Asociácia slovenských filmových klubov sa snaží aktuálne reagovať aj na novinky z oblasti umeleckého filmu.
PROJEKT 100 je od roku 1994 významnou súčasťou filmovej kultúry na Slovensku. Tento rok sa na Slovensku koná od 14. septembra do 14. decembra 2006 a zahŕňa tieto tituly:
Na konci s dychom (À bout de soufle)
Francúzsko 1959 / 87 min.
Réžia: Jean-Luc Godard, Scenár: Jean-Luc Godard, François Truffaut, Kamera: Raoul Coutard, Hudba: Martial Solal, Hrajú: Jean-Paul Belmondo, Jean Seberg, Daniel Boulanger
Jean-Pierre Melville Ocenenia: Berlinale 1960 – Zlatý medveď, Cena Jeana Viga – 1960
Legendárny nestarnúci debut klasika francúzskej Nouvelle vague. Zmes filmových žánrov v originálnej filmovej koláži – dekonštrukcii. Neúnavný rebel a experimentátor Jean-Luc Godard s pomocou svojho dvorného kameramana Raoula Coutarda posiela vychádzajúcu hviezdu Belmonda na osudnú štafetu v uliciach Paríža. Jednoduchý príbeh o krádeži auta, následnej vražde a úteku prekvapuje formálnou vycibrenosťou a bezprostredným rozprávaním a fragmentárnosťou. Takmer závratné tempo príbehu o príťažlivom rebelovi, okúzľujúcom a ležérnom vrahovi na úteku, predstavuje odvetu mladej filmárskej generácie úzkoprsej a škrupulóznej spoločnosti.
THX 1138 (THX 1138)
USA 1971 / 86 min.
Réžia: George Lucas, Scenár: George Lucas, Kamera: Albert Kihn, David Myers,
Hudba: Lalo Schifrin, Hrajíú Robert Duvall, Donald Pleasence, Don Pedro Colley
Vitajte vo svete monštruózneho labyrintu, kde sú všetci obyvatelia v stereotypných uniformách a kde lesk holohlavých lebiek dokresľuje ich vizáž postrádajúcu ľudskosť. Hlavný hrdina (Robert Duvall) je jedným z mnohých v obrovskom ľudskom mravenisku a jeho osobnosť je symbolicky zredukovaná do znakov – THX 1138. Jeden z mnohých, ktorého pohltila všadeprítomná mašinéria. Film nie je komédiou, ale drámou, inak by možno tvorca mohol hľadať odľahčujúcu paralelu s Chaplinovou Modernou dobou. K precitnutiu THX dopomôže základná ľudská emócia – láska – a to ako inak, než v duchu revoltujúcej generácie mladých tvorcov. THX okúsi zakázané ovocie so spolubývajúcou LUH 3417. Následne je však LUH zabitá a jej plod je umiestnený do skúmavky. THX sa snaží utiecť, ale je to vôbec možné?
Na východ od raja (East of Eden)
USA 1955 / 115 min.
Réžia: Elia Kazan, Scenár: Paul Osborn, John Steinbeck, Kamera: Ted McCord, Hudba:
Leonard Rosenman, Hrajú: Julie Harris, James Dean, Raymond Massey, Burl Ives, Richard Davalos, Jo Van Fleet Ocenenia: Cannes 1955 – Najlepší hraný film, Oscar 1956 – Najlepší výkon vo vedl. hereckej úlohe
Americký farebný širokouhlý film Elia Kazana Na východ od raja je adaptáciou rovnomenného románu Johna Steinbecka. Rozpráva príbeh o živote kalifornského farmára Adama Traska a jeho dvoch synov. V modernom spracovaní biblického príbehu Kaina a Ábela sa autor snaží odhaliť podstatu dobra a zla. Adam Trask je puritán, ktorý slová biblie plní do slova a do písmena, pritom však stráca schopnosť skutočnej lásky k ľuďom a k životu. Presvedčený, že má vždy pravdu a že je vždy v práve chce, aby ostatní žili podľa jeho predstáv o správnom živote. Z jeho vlastných synov zodpovedá jeho predstave o živote len starší Aron, zatiaľ čo mladšieho – Cala – považuje za zlého a zlomyseľného. Nedokáže rozpoznať na jednej strane pokrytectvo a na strane druhej silu citov. Aronovo dievča Abra napokon Cala s otcom pomerí, takže príbeh sa nekončí ako v biblii jeho odchodom „na východ od raja“.
Křižnik Poťomkin (Bronenosec Potjomkin)
Rusko 1925 / 75 min.
Réžia: Sergej Michajlovič Ejzenštejn, Scenár: Nina Agadzhanova, Sergei M. Eisenstein
Kamera: Vladimir Popov, Eduard Tisse, Hudba: Vladimir Heifetz, Nikolai Kryukov
Hrajú: Aleksandr Antonov, Vladimir Barsky, Grigori Aleksandrov, Ivan Bobrov, Mikhail Gomorov, Aleksandr Levshin Ocenenia: Najlepší film všetkých čias – 1952, 1958
Krížnik Potemkin bol nakrútený v pomerne krátkom čase v Odese za účasti niekoľkých hercov, miestneho obyvateľstva a námorníctva. Sergej Ejzenštejn v ňom zobrazuje kľúčové udalosti revolučného roku 1905 a svoj záujem sústreďuje predovšetkým na vzburu na krížniku Potemkin. Po vzore antickej tragédie rozdelil film do piatich dejstiev – kapitol (Začiatok vzbury, Povstanie, Pohreb Vakulinčuka, Masaker na odeských schodoch a Víťazná plavba) a hrdinom svojej drámy nespravil individualitu, ale masu – zástup ľudí tvoriacich dejiny. Dielo oslavuje silu solidarity, režisér v ňom dokázal dokonale využiť nové formálne postupy, ktoré znamenali zlom vo vývoji filmovej reči. Film sa pre svoje prípadné negatívne pôsobenie na divákov a kvôli podnecovaniu k revolúcii dostával na plátna kín všade na svete v cenzúrou oklieštenej podobe a nemilosrdné zásahy do jeho celistvosti ho zbavovali pôvodnej pôsobivosti. V roku 1950 bol ozvučený a hudbu k nemu skomponoval Nikolaj Krjukov. V rokoch 1952 a 1958 ho hlasovanie Medzinárodného výboru pre dejiny filmu označilo za „najlepší film všetkých čias“.
Dvojaký život Veroniky (La double vie de Véronique)
Francúzsko, Poľsko 1991 / 98 min.
Réžia: Krzysztof Kieślowski, Scenár: Krzysztof Kieślowski, Krzysztof Piesiewicz, Kamera:
Sławomir Idziak, Hudba: Zbigniew Preisner, Hrajú: Irène Jacob, Halina Gryglaszewská,
Kalina Jedrusik, Aleksander Bardini, Wladyslaw Kowalski, Jerzy Gudejko Ocenenia:
Hlavná cena kritiky na MFF Cartagena 1964
Krzysztof Kieślowski je jediný režisér z postkomunistických zemí, ktorý si svojou tvorbou udržiaval vysoký celoeurópsky a aj svetový kredit. U nás si ho ceníme ako režiséra slávneho filmu Amatér (1979), vo svete sa však výraznejšie presadil až svojim televíznym Dekalógom a filmom Dvojaký život Veroniky (1991). Dôsledne v nich pokračuje v originálnych analýzach vnútorného sveta človeka, kde zostáva vždy veľa tušeného, nevypovedaného a kde sa náhoda a nutnosť, rozum a cit pohybujú v určitých kruhoch. Kieslowského spojenie metafyziky a hlbokého záujmu o osud jedinca sa realizuje v pôsobivej forme, vyznačujúcej sa presnosťou a zároveň aj mnohovýznamnosťou. Zvláštny príbeh dvoch identických dievčat – Poľky a Francúzsky, môžeme chápať v najrôznejších rovinách. Autor necháva priestor pre diváka, aby naplno rozvinul svoje úvahy a reflexie. Kieślowski za pomoci dokonale prepracovaných detailov vytvára strhujúci až mystický obraz, naplnený zvláštnou emočnou silou a vymykajúci sa v mnohom súčasným kinematografickým trendom.
Manderlay (Manderlay)
Dánsko/Švédsko 2005/ 139´
Réžia: Lars von Trier, Hrajú: Bryce Dallas Howard, Isaach De Bankolé, Danny Glover, Willem Dafoe
V druhej časti plánovanej „americkej“ trilógie, založenej na motíve USA ako krajiny neobmedzených možností, uvádza dánsky enfant terrible Lars von Trier znovu na scénu postavu Grace — hrdinky svojho predchádzajúceho filmu Dogville (Nicole Kidman však vystriedala Bryce Dallas Howard, známá z Osady M. Nighta Shyamalana). Grace a jej otec sa na začiatku 30-tych rokov minulého storočia sťahujú z Colorada do Alabamy, na starou plantáž nazývanú Manderlay, kde sú konfrontovaní s hroznou krutosťou a nespravodlivosťou otroctva. Grace sa rozhodne zasiahnuť. Ale s akým výsledkom?
Motocyklové denníky (Diários de motocicleta)
Argentína, Brazília, Chile, USA 2004 / 128 min.
Réžia: Walter Salles, Scenár: Jose Rivera Ernesto ‚Che‘ Guevara, Alberto Granado, Kamera:
Eric Gautier, Hudba: Gustavo Santaolalla Hrajú: Gael García Bernal, Rodrigo De La Serna,
Mercedes Morán, Jean Pierre Noher, Lucas Oro Ocenenia: Cannes 2004, Oscar 2005 – za pieseň „Al Otro Lado Del Río“
V roku 1952 sa dvaja mladí Argentínci Ernesto Guevara a Alberto Granado vypravia na dlhú cestu, aby objavili Latinskú Ameriku. Dvadsaťtriročný Ernesto študuje medicínu a zameriava sa na lepru. Albert má dvadsaťdeväť rokov a zaoberá sa biochémiou. Film rozpráva o dobrodružstvách, ktoré obaja zažívajú počas svojej cesty a zároveň objavujú ľudskú topografiu iberoamerického kontinentu. Scenár je voľnou adaptáciou denníkových zápiskov Alberta Granada. Viac než politický význam vykresľuje obraz dospievania mladého revolucionára. Režiséra Walter Sallesa poznáme predovšetkým vďaka oskarovému filmu Hlavná stanica. Motocyklistické denníky je film s hviezdnym obsadením – Che Guevaru v úlohe Gael García Bernala (Amores perros, Zločin pátera Amara).
Commitments (Commitments)
Írsko, Veľká Británia 1991 / 118 min.
Réžia: Alan Parker, Scenár:Laura Jones, Alan Parker, Kamera: Michael Seresin, Hudba: John Williams, Hrajú: Emily Watsonová, Robert Carlyle, Joe Breen, Ciarán Owens, Ocenenia: 2005 – Najlepší írsky film všetkých čias
Príbeh sleduje skutočný život v severoírskom Northsideru. Dej sa začína tým, že ambiciózny hudobník Jimmy Rabbitte dáva dohromady novú soulovú kapelu. Má dôveru všetkých hudobníkov. Charizmatický Jimmy dokáže všetkých presvedčiť, že soulová hudba je ten pravý zvuk pre dublinskú robotnícku triedu. Pretože je ich málo, Jimmy Rabbitte ako manažér dá inzerát, že hľadá hudobníkov so skutočnou muzikantskou dušou. Skupina potom prejde všetkými fázami, ktoré sú typické pre začínajúce kapely. Súbor drží pohromade len vďaka tvrdej práci svojho manažéra, ktorý riadi život celého hudobného spoločenstva. V závere však stráca sily a vzdáva sa všetkých aktivít. Po úspechu sa potom dostaví nezvratný rozkol, osobné hádky a rozdielne hudobné názory…
Keby… (If…)
Veľká Británia 1968 / 111 min.
Réžia: Lindsay Anderson, Scenár: David Sherwin, John Howlett, Kamera: Miroslav Ondříček, Hudba: Marc Wilkinson, Hrajú: Malcolm McDowell, David Wood, Richard Warwick, Christine Noonan, Rupert Webster, Robert Swann Ocenenia: Cannes 1969 – Zlatá palma
Farebný film anglického režiséra Lindsaye Andersona Keby…je kritickým pohľadom na školský systém v Anglicku. Jeho dej sa odohráva na elitnom študentskom internáte, určenom pre chlapcov z bohatých rodín, ktorého výchovné a vyučovacie metódy sa od stredoveku príliš nezmenili. Anarchistická vzbura hlavého hrdinu nie je namierená len proti represívnej výchove (ktorá neváha používať telesné tresty na utuženie disciplíny), ale je revoltou proti celej spoločnosti, ktorej je tento internát dokonalým obrazom. Film, na ktorom spolupracoval český kameraman Miroslav Ondříček, bol na XXII. MFF v Cannes 1969 vyznamenaný Veľkou cenou.
Dieťa (L´Enfant)
Belgie, Francie 2005 / 95 min.
Réžia: Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne, Scenár: Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne
Kamera: Alain Marcoen, Zvuk: Jean-Pierre Duret, Benoit de Clerck, Hrajú: Jérémie Renier,
Déborah Francois, Olivier Gourmet, Fabrizio Rongione, Jérémie Segard, Ocenenia: Cannes 2005 – Zlatá Palma
Osemnásťročnej Soni a o málo staršiemu Brunovi sa práve narodilo dieťa. Nemajú kam ísť, ale nezdá sa, že by im to robilo nejaké starosti: sú zvyknutí žiť zo dňa na deň. Bruno sa živí drobnými krádežami a trochu aj predajom drog. Soňu má však rád a zdá sa, že je ochotný postarať sa aj o dieťa. Keď ho jedného dňa Soňa pošle na prechádzku s kočíkom, ktorý narýchlo zohnali, zatiaľ čo sama čaká v rade na matrike, aby dieťa zapísali, vybaví sa Brunovi lákavá ponuka z minulého dňa a bez dlhého rozmýšľania sa rozhodne predať dieťa k adopcii. Odnesie ho podľa telefonického pokynu pred dvere cudzieho bytu a po chvíľke zoberie obálku aj s peniazmi… Inšpiráciou k vzniku tohto filmu bola mladá matka zúfalo vláčiaca kočík s dieťaťom. Pravidelnosť a bezcieľnosť, s ktorými každý deň prechádzala matka rovnakým miestom, priviedli režisérov k otázke: Kde je otec dieťaťa?